W przypadku awarii auta z „automatem”, wielu kierowców zadaje sobie to samo pytanie:
czy można holować samochód z automatyczną skrzynią biegów bez ryzyka uszkodzenia?
Odpowiedź nie jest prosta – a ryzyko może być bardzo kosztowne. W tym artykule wyjaśniamy, kiedy można, a kiedy absolutnie nie wolno holować auta z automatem, i co zrobić, by uniknąć problemów.
⚠️ Holowanie auta z automatyczną skrzynią – ryzykowny pomysł
Większość producentów nie zaleca holowania pojazdów z automatyczną skrzynią biegów na kołach napędowych. Dlaczego?
- ❌ Brak smarowania skrzyni biegów podczas wyłączonego silnika może doprowadzić do jej przegrzania i zatarcia.
- ❌ Holowanie na dłuższych dystansach niemal zawsze prowadzi do uszkodzeń.
- ❌ Koszty naprawy automatycznej skrzyni mogą wynieść kilkanaście tysięcy złotych.
? Wyjątki – kiedy można ostrożnie holować „automat”?
W nielicznych przypadkach możliwe jest krótkie holowanie na krótkim dystansie – ale tylko wtedy, gdy:
- ✅ Producent auta dopuszcza taką możliwość (sprawdź instrukcję obsługi!),
- ✅ Holujesz na niewielką odległość (do kilku kilometrów),
- ✅ Skrzynia ustawiona jest w pozycji „N” (neutral),
- ✅ Koła napędowe są uniesione (np. w przypadku napędu na przód – uniesienie przodu),
- ✅ Prędkość nie przekracza 30 km/h.
? Uwaga: Nawet jeśli technicznie jest to możliwe, nadal jest to rozwiązanie bardzo ryzykowne.
✅ Najbezpieczniejsze rozwiązanie – laweta
Najlepszym i najbezpieczniejszym wyborem przy awarii auta z automatyczną skrzynią jest profesjonalny transport lawetą. Dlaczego?
- ✔️ Brak ryzyka uszkodzeń skrzyni biegów,
- ✔️ Możliwość transportu na każdą odległość,
- ✔️ Brak konieczności uruchamiania silnika,
- ✔️ Pełna zgodność z zaleceniami producentów aut.
☎️ Nie ryzykuj – zadzwoń po pomoc!
Jeśli masz wątpliwości – lepiej dmuchać na zimne. Zadzwoń do nas – działamy 24h na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
? Pomoc-laweta.pl – tel. 793 685 668
➡️ Obsługujemy auta z automatem, skrzyniami DSG, CVT i klasycznymi – bezpiecznie i profesjonalnie.
